Wednesday, September 11, 2013

FEŠN IN FASHION


Uznávám, že už se víc jak rok nijak aktivně nezajímám o to, kdo se na "český blogerský scéně" pohybuje a kdo ne. Popravdě jestli tu někdy něco jako blogerská scéna, což zní fakt směšně, existovalo, bylo to tak před dvěma-třema lety. Nazvěme to tak, že založit si módní blog bylo v tý době společensky celkem progresivní. A taky že většina těch blogů tehdy nebyla doslova "módní". Byly to spíš takový delikátní portréty zajímavejch lidí. V tý době sem si blog zakládala i já a do teď proto jako určitý "velikány" vidim lidi jako je třeba Paulína, Martina z Danny Rose nebo Véčko ze Svartsvanur. Předem řikám, že tvz. bájnou dobu Sandry Leopardový sem tak nějak propásla, takže o tom žádná... Netroufnu si o sobě říct, že jsem ve svý době k týhle pomyslný komunitě stoprocentně patřila, ale dejme tomu, že nějakou roli sem v ní hrála určitě. Některý dávno neexistující blogy z tý doby sou pro mě skoro už kultovní záležitostí... Pamatuju si třeba, jak mě fascinovali Agnes a Luke, který už si dost možná dneska nikdo nepamatuje. 

Dneska se lidi módní blogům většinou vysmívaj. A já se vlastně vůbec nedivim. Ve chvíli kdy vymizela tahle první generace lidí, kterym většinou o módu jako takovou nešlo, vyrojilo se milion všemožnejch blogísků o tom, že "tuhle mikču sem si vzala, protože má stejný proužky jak moje tkaničky u bot" a "ZAMILOVALA sem si novou kolekci F&F plnou květovaných vzorů, co si domu odnesu v igelitce s dalšíma produktama z Tesca". Na tom z podstaty neni nic špatnýho, až na to, že jedna dobrá rada zní "Když chceš styl, nikdy neřeš módu". 

Já sem si celej život myslela, že mě móda baví. A trvalo mi dost dlouho, než sem si uvědomila, že je mi celou dobu samotná "móda" úplně ukradená a to, o co mi celou dobu šlo, byl styl, estetika. Je mi samo o sobě fuk, co se nosí nebo co kdo předvede na London fashion weeku. Zajímá mě styl a ten najdeš všude od automobilovýho průmyslu přes Chanel až po obaly od sušenek. Styl je celistvá věc, móda je jenom jeden z prostředků. A taky je to dost přechodnej prostředek ze svý podstaty slova. 

Koukla sem se teda na dotyčnou blogerku Nenu. Zvláštní. Podle obecně uznávanejch norem je asi hezká. Oblečením by krásně zapadla na těžařskym večírku v Moskvě, botama do strip klubu (Bacha, prej sou to louboutinky). Že si organizátoři Prague fashion weeku vybrali zrovna ji, si zaslouží jeden velkej otazník. Zvláštní je už jenom to, že když nic jinýho, tak tahle slečna nemá ani pořádnou čtenářskou základnu. Ale nějaká osbobní kritika je tady vedlejší, jde jen o to, jak se pak lidi dívaj na cokoliv spojenýho s "blogerstvím". Je to nakonec vlastně docela ostuda. Módní blogy se staly směšnou záležitostí od první chvíle kdy je někdo začal řešit jako "módní blogy". A už jim neni pomoci.

A proč tohle všechno píšu? Nevim, mně to vlastně může bejt jedno. Jenom sem nějak cejtila nutnost sepsat, jak to vidim očima někoho, kdo zažil jinej stav věcí. Asi tak.

31 comments:

  1. No ono když se podíváš na ten FW celkově a dáš si to do souvislostí- není překvapující proč vybrali zrovna ji. Pokud se o tom má cenu vůbec bavit, žejo.) Ad článek od Míry Valeše na fashionbooku. ámen.)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teď sem to četla a je to trefný do poslední tečky.
      Jakoby chápu proč vybrali ji... Jenom mě udivuje ta změna třeba oproti prvnímu ročníku Dreftu, kde ten výběr lidí byl mnohem víc na úrovni. Oukej, minulej rok už měli namále, když jako zlatej hřeb tydne předváděli Airfield a Boigner, ale letos se mi to zdá úplně mimo.

      Delete
  2. Sama se pokládám spíše za tu "starší" vlnu, i když přelom blogu z cestovacího na "o mý skříni" nastal až později. Ale mám z toho stejný pocity. Stále si myslím, že česká bloggerská scéna (fakt to zní pitomě) má laťku vysoko, pořád tu je spousta estesticky hezkejch stránek, s kvalitníma fotkama, nezahlcená produktovu reklamou. V zahraničí už to tolik nevidíš.
    Na druhou stranu, tyhle nový stránky a jejich autorky mi přijdou jako typicky česká celebritka. Kde se vzala, tu se vzala, hlavně, že je na blesk.cz a ve Spy. Blbý je, že místo "modelka", "herečka", "moderátorka" tam mají titul "bloggerka". Každej, kdo pak vidí tu nejznámější českou bloggerku si rovnou bude ťukat na čelo, co to zase je za zbohatlický holčičky a nový hobby.
    Přitom to blogování bylo o něčem jiným. Možná i pořád je, aspoň já v to doufám, že časem bude můj blog značka, která bude známá díky jménu a obsahu, ne kvůli ksichtíku na bulvárních stránkách.

    ReplyDelete
    Replies
    1. To je skoro poprvý, co slyšim někoho říkat, že to tu má ještě vysokou laťku :) Jakoby na jednu stranu s tebou souhlasim, na spoustě zahraničních blogů mě nebaví, že sou ve špatnym slova smyslu moc profesionální. Akorát ČR má tu nevýhodu, že to tu malý a všechno se tim pádem rychle okouká a vyčerpá, což neni o moc lepší...
      Jinak jo, obecnej názor blogerka = rozmazlená holka co myslí jenom na hadry, je díky takovejm lidem fakt zaslouženej...

      Delete
  3. Barunko, taky jsem nad tím nedávno uvažovala...kde jsou ty starý dobrý časy. Všechno je to na jedno brdo (až na pár výjimek).

    ReplyDelete
  4. zmienka v tejto suvislosti ma fakt velmi potesila a s clankom sa plne stotoznujem, vyborne napisane

    ReplyDelete
  5. Od začátku do dneška čtu Babo, Véčko, Martinu, Paulínu, Beátu, tebe, měla jsem ráda i Agnes, pak roekids,... a právě proto, že neřeší módu (ala Pavlína Jágrová - dokola Mango, Zara, Hm, FF a pořád ty samý hadry v jiným odstínu černý nebo vínový), ale mají/máte styl a i fotky a texty jsou u vás vyjádřením trochu odlišné nestádové osobnosti. A taky teda proto, že Martina je strašně krásná a denní dávka závidění se někde odbýt musí. žanet

    ReplyDelete
  6. hodte se někdo odkaz na tu pw blogerku, nečtu blesk, takže jsem asi uplně mimo

    smutný ale neni, že si ted pseudo fashion blogy zakládaj 13 holky jen proto, aby přijaly jakoukoli, i tu nejdebilnější, nabídku, co jim přijde na jejich mail á la srdieckobunny3516@email.com, to se dalo čekat...ale spíš to, že ani většina dříve dobrých blogů už za nic nestojí...ona možná sandra fakt věděla, kdy skončit

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.nenathearistocrat.com
      Asi jo, bud ty lidi proste zmizeli nebo uz to neni ono...

      Delete
  7. perfektní. moje přesný pocity z celýho tohohle paskvilu

    ReplyDelete
  8. agnes a luke byli skvělí..skvělých blogů ještě pár je, ale nenu jsem neznala, podivala jsem se teď na ni a je to tragedie!!! proboha taková umělotina umělotin, hezká není, ten její styl mi přijde taky k smíchu a je komerční od hlavy až k patě. prostě fuj a ostuda!!

    ReplyDelete
  9. Skvěle jsi to všechno pojmenovala (např.: blogeři dřív = všeobecně zajímví lidé) a naprosto se s tím článkem ztotožňuju. Hezký.

    ReplyDelete
  10. Za mě teda agnes a luke uplně perfektní, dokonce jsem měla možnost si o tom popovídat se samotným lukem a docela ho zarazilo, že si někdo pamatuje jejich blog, dal za me urcite beata, ty, nika chic, adela chloe, roekids, mymagicfashion, adela z heelsinprague a martina a pak teda za chlapce juro, jinak tento článek je super, blogy by podle mě neměli nikoho ovlivňovat nýbrž inspirovat, ale to, že se mi líbí bílé boty a pavlína jágrová nosí černé, tak si koupím černé, to je špatně!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Presne, pritom zrovna oni byli priklad toho inteligentniho blogu... Ja sem si zpetne uvedomila, ze sem treba nechtela aby tohle vyznelo nejak proti Pavline, protoze ji sem na mysli zrovna nemela. To je pro mě úplněj jinej případ, jinej přístup a myslim, že i když jí to lidi píšou v komentářich od rána do večera, tak si tu kritiku nezaslouží.

      Delete
  11. Ano, souhlasím s tebou, pokud se to teda dá tak nazvat, tak ty "rádoby blogerky" dělají český blogový scéně ostudu, protože se tam najde pár kvalitních blogů. O fashion weeku ani nemluvě, Česko se snaží dostat na úroveň NY a jiných módních oblastí, ale marně. A musím říct, že dřív jsem měla moc ráda své oblíbené blogy, ale díky tomu, jak se na nich opakují outfity, které jsem už viděla před týdnem na nějakém street style blogu a také stále stejné oblečení značek H&M, Zara, Mango, tak bohužel ztrácejí můj obdiv. Celkově to jde s módními blogy v ČR pěkně dolů.

    ReplyDelete
  12. to je vtipny, moje mama se me taky pred nejakou dobou ptala jestli znam nejznamejsi ceskou blogerku Nenu, ze byla na nejakym vecirku ve varech a mluvili tam tak o ni, ja vubec nevedela ktera bije :) jinak skvely clanek k zamysleni!

    ReplyDelete
  13. Aj by som sa ti poklonila. Pekné :) thumbs up

    ReplyDelete
  14. Vypadá jak Alena Shiskova (náhoda?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kdybych byla zlá, tak řeknu, že maj stejnýho plastickýho chirurga :D

      Delete
  15. Vedu blog od svých čtrnácti (ano, zažila jsem Sandu Leopardovou, Terunu až po Agnes a Luka) a řekla bych, že se také řadím mezi ''starší generaci'' českých bloggerů (ehm, musím říct, že se sakra stydím za to, co jsem psala když jsem byla ještě puberťák:D) Za fešn odborníka/whatever/ se vážně neberu a jeden z důvodů, proč mám blog je, že se už nějaký čas snažím vytvořit vlastní styl. Během několika let mi bloggování dalo opravdu mnoho a neumím si představit, co bych byla za člověka, kdybych neexistovala v tomto blogosvětě (možná bych byla stále tím puberťákem!). Vyrůstala jsem s blogem několik let, dostala jsem úžasnou možnost potkat tolik inspirativních lidí a bylo by pro mě těžké s tím ze dne na den seknout.
    Doufám, že čtenáři pochopí, že obsah je jedna z nejpodstatnějších věcí blogu, a že pravidelné psaní článků není žádný piece of cake. A někteří blogeři by si měli přesně uvědomit, jak se vlastně prezentují na internetu (ano, naražím například na product placement/ne-placement).
    Jinak klobouk dolů za upřímný článek, který mě přinutil popřemýšlet o dnešní společnosti.
    PS: omlouvám se za nadměrné použití slova ''blog'':)

    NL

    ReplyDelete
  16. Naprosto trefný a výstižný, skvěle napsaný článek.(Dala bych ho povinně přečíst organizátorům toho našeho slavnýho Prague fashion weeku, hlavně ten odstavec o blogerce Nele, třeba by je to trochu nahlodalo, i když kdo ví..).
    Taky si pamatuju doby, kdy čeští blogeři skutečně měli nějakou úroveň a dokázali prostřednictvím internetových článků vyjadřovat svou kreativitu, vlastní názory, postoje, nebylo to jen "o hadrech". Dnes už je tu takových blogerů pramálo a v převážné většině se dle mého názoru jedná právě o ty, které jsi sama uvedla (trefnější příklad než Svartsvanur mě snad ani nenapadá) a ještě pár dalších světlých výjimek by se našlo. Jinak se mi ale zdá, že se to tu až nebezpečně hemží blogy, které zkrátka nejsou kvalitní a nikdy žádné vyšší kvality nedosáhnou, bude-li jejich nejvyšším cílem navázat spolupráci se všemožnými čínskými eshopy či snad, ještě v horším případě, rozeslat co nejvíce pozvánek na svou giveaway.
    Nenu a její zoufalé blogové výkřiky do tmy, které se ale k mému nepochopení očividně shledávají s úspěchem, snad ani nemá cenu komentovat. Jen dvě věci bych k tomu dodala: 1) už samotný název jejího blogu mne lehce zaráží a nutí přemýšlet o tom, co ji k takovému názvu vedlo (inu, skromnost to asi nebyla), 2) už jednou jsem ji zahlídla jako vyzdvihovanou celebritu s přízviskem "nejznámější česká blogerka", a to na loňském festivalu v KV. Rozhovor s ní, který se objevil na jednom bulvárním serveru, mě donutil k tomu, že jsem kromě jejího stylu a vkusu začala pochybovat také o její inteligenci.

    ReplyDelete
  17. napíšem len toľko, že vďaka za tento článok, za to, že ešte sa nájde pár ľudí, ktorí dokážu veci vnímať takto a s nadhľadom, plus veľmi sa mi páčil odstavec o štýle

    ReplyDelete
  18. - tak !
    mne kupříkladu zlomil srdce konec blogovani evy doskove

    ReplyDelete
  19. Souhlasím s Tebou. Sama sleduji přes bloglovin hodně blogů, ale ve finále si přečtu jen těch pár, mých oblíbených. Také se mi líbí blogy, které nejsou jen o módě, ale i o textu, myšlence a třeba skrytém vtipu. Agnes a Luke mi chybí, stejně tak Teruna a Coookies, svýho času i Dania. Třeba bych jim našla srovnatelnou náhradu, ale české blogové moře se stále zvětšuje a asi dlouho by trvalo než bych jím celým proplula a našla, co hledám.

    ReplyDelete
  20. Asi před rokem jsem na jedné akci potkala Sandru a jako důvod skončením s blogem mi mimo jiné sdělila podobný názor, jaký máš v článku ty, což mne u ní překvapilo.

    ReplyDelete
  21. Dobře napsaný, v něčem máš asi pravdu, ale přijde mi zbytečné se navážet do Neny. Podle mého je to super bloggerka a myslím si, že pevnou základnu čtenářů má, stačí se podívat na její facebookový profil. Spolupracuje s uznávaným českým návrhářem, cestuje, neobléká se lacině z háémka, takže kritiku na její osobu trošku nechápu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Koukala jsem, že na facebooku má hodně fanoušků, ale hádám, že je to práve proto, že jí už rovnou viděli v televizi nebo se někde dočetli, že je údajně tak známá. Když je člověk bloger, měl by mít čtenáře předevšim na blogu. Je trochu zvláštní, když se blogerka bez čtenářů a sledovanosti najednou obejví v televizi. Je samozřejmý, že ji pak všichni lidi, co koukaj na Novu lajkujou na facebooku.
      Já se do osobní kritiky vůči Neně nijak moc nepouštěla. Přiznala sem, že se mi sympatická neni a její styl mi taky nic neříká, ale o to nejde. I kdyby se mi líbila, pořád si nezaslouží označení "nejznámější česká blogerka" když je tu nejmíň dvacet holek, co jsou objektivně tisíckrát známější.

      Delete
  22. Konečně pořádnej hejt! Já mám blog teprve pár měsíců a rozhodně to není fashion blog, ale všimla jsem si, že se to jede prostě jen na pozitivní příspěvky. Je fakt dobrý, že tys napsala, co si myslíš. V mým případě by to bylo v podstatě jedno, protože jak říkám, jsem v blogování nová a stejně nemám žádný vliv a akorát by si každej řek, kdo ví co si o sobě nemyslím.

    No prostě líbí se mi, cos napsala.

    ReplyDelete